ilość wazyw w diecie, jak jeść więcej warzyw
zdrowe żywienie

Ilość warzyw w diecie: jak i po co jeść więcej warzyw?

Jakakolwiek dieta jest akurat “modna”, zwykle wszyscy są zgodni co do tego, że podstawą każdego systemu żywieniowego, jest ilość warzyw w diecie.

Jak jeść więcej warzyw, i po co to w ogóle robić?

Warzywa są niskokaloryczne, ale bogato odżywcze, czyli zawierają bardzo dużo składników odżywczych: witamin i minerałów, w stosunkowo nie wielkiej objętości.

Jeżeli porównamy zawartość witamin i wszelkich korzystnych dla nas związków w 100 kaloriach brokuła, a w 100 kaloriach białego chleba, różnica będzie niewiarygodna.

Przetworzone produkty, takie jak pieczywo, makarony, serki, wędliny, sosy, w małej objętości, mają często bardzo dużo kalorii, a ich wartość odżywcza jest nie wielka. Warzywa przeciwnie. Mają bardzo mało kalorii i można zjeść ich objętościowo dużo i jednocześnie są bogate w składniki odżywcze.

Wszystkie oficjalne zalecenia WHO i wszelkich związków dietetycznych mówią jasno: najlepsza dieta, jest dietą niskoprzetworzoną, bogatą w WARZYWA i owoce.

Jeżeli warzywa wydają Ci się nudne, nie smaczne i Twoim pierwszym wyborem są raczej chipsy, niż marchewka, to w tym wpisie przedstawię Ci 8 sposobów na zwiększenie ilości warzyw w codziennej diecie.

1. Naucz się robić pyszne sałatki

Sałatka wcale nie znaczy liścia sałaty i 2 plastrów ogórka.
Może to być pełnowartościowe danie, które dostarcza wszystkich makroskładników, a przede wszystkim jest smaczne i syci na kilka godzin
np. sałatka cezar: sałata rzymska, pomidorki koktajlowe, pierś z kurczaka, grzanki z ciabaty, dobry sos na bazie jogurtu, musztrdy, soku z cytryny, przyprawy
lub sałatka tuńczykiem: tuńczyk, jaja, kukurydza,papryka

zdrowy obiad

2. Wyrób sobie nawyk: do każdego wytrawnego dania dodajesz jakieś warzywo.

Jeżeli często jesz kanapki, to ile bardziej apetyczne one są jeżeli dasz tam pomidora, ogórka i sałatę?
Schabowy z ziemniakami? Ok, ale zgodzisz się, że z mizerią będzie jeszcze lepsze?

3. Coś na szybko do pracy?

Zamiast kupować słodką bułkę, lub pitny jogurt, przygotuj sobie pyszne placuszki warzywne.
Absolutny hit to placki z cukinii, bo cukinia jest bardzo niskokaloryczna.
Świetne są też placki z marchewki, albo mix: cukiniowo- marchewkowe.

4. Zamień chipsy lub słone przekąski na fit przekąski!

Co powiesz na chipsy z jarmużu, pieczone marchewki w glazurze, lub cieciorkę w przyprawach?
Smakują bardzo dobrze, a przy tym są niskokaloryczne i BARDZO zdrowe.

5. Koktajle warzywno- owocowe

Przechodzenie na drastyczne ” detoksy warzywno- owocowe” jest bardzo kiepskim pomysłem, bo są to diety niedoborowe, ze zbyt małą dostępnością energetyczną, i efekt jo-jo po nich murowany.
Za to włączenie koktajlu, jako jednego z posiłków, jest już bardzo dobrą opcją.
Dobrze smakuje połączenie: banan, szpinak, kiwi
jarmuż, słodka gruszka, sok z cytryny
seler naciowy, borówki, kefir

nutella z fasoli strączki w diecie

6. Pasty ze strączków

Wszyscy pewnie kojarzą hummus, czyli pastę z ciecierzycy. Jest on dostępny w każdym sklepie i świetnie się sprawdza, jako pasta do kanapek, czy jako dip do pokrojonych w paski marchewek, czy ogórków.
Dla tych którzy lubią słodkie smaki, polecam spróbować moich przepisów na pasty z fasoli a’la nutella lub rafaello. Będą świetnym dodatkiem do naleśników lub omletów.

7. Przepisy na obiad z warzywną bazą

Znajdź i przetestuj kilka warzywnych przepisów, które będą smakowały CI na tyle, żeby często je jeść.
Moi faworyci:
leczo warzywne (cukinia, papryka, cebula, pietruszka)
faszerowana papryka (papryka nadziana kaszą jaglaną wymieszaną z papryką, ogórkiem, pietruszką itp)
chilli sin carne (fasola czerwona i biała, kukurydza, papryka, pomidory z puszki, natka pietruszki)
falafele: kotleciki z cieciorki

8. Zupy krem

Zupy warzywne sprawdzą się jako lekka kolacja, lub mały posiłek w ciągu dnia. Absolutny must have to zupa krem ze szparagów, lub krem z białych warzyw.
W wersji super szybkiej, wystarczą gotowe miksy warzyw mrożonych, typu zupa z czerwonych warzyw, lub barszcz ukraiński.

Mam nadzieję, że przekonałam Cię, że ilość warzyw w diecie, jest kwestią kluczową, dla Twojego zdrowia i szczupłej sylwetki.

Jeżeli masz jakieś sprawdzone sposoby, na to by jeść więcej warzyw, podziel się w komentarzu!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *