sezonowe warzywa i owoce sierpień
zdrowe żywienie

Jakie sezonowe warzywa i owoce jeść w sierpniu?

Kolejny wakacyjny miesiąc bogaty w warzywa i owoce. Sezon na większość z nich, trwa kilka miesięcy, więc część już opisywałam we wpisie odn. czerwca i lipca, a dziś kolejna dawka informacji o tym, jakie sezonowe warzywa i owoce, które warto jeść w sierpniu.

Aronia

Sok z aronii najbardziej znany jest ze swoich właściwości przeciwutleniających. Jednak to też świetny środek zaradczy na przeziębienia i choroby cywilizacyjne, a nawet na schorzenia oczu, które coraz częściej występują u osób pracujących przed komputerem.

Aronia jest bogata w witaminę P, która jest też bioflawonoidem, nadającym wyjątkową barwę jej owocom. Jednakże bioflawonoidy odpowiadają również za ochronę organizmu przed wirusami, grzybami i bakteriami.

Czarny bez

Jagody czarnego bzu oczyszczają z toksyn i szkodliwych produktów przemiany materii. Szczególnie polecane są osobom chorującym na reumatyzm czy stany zapalne skóry, stany zapalne żołądka i jelit, a także w rwie kulszowej i nerwobólach.

Napar z kwiatów bzu lub syrop z kwiatów bzu zalecany jest w przeziębieniach, gdyż wykazuje działanie napotne oraz łagodzi katar i kaszel, a także wzmacnia ściany naczyń krwionośnych. Kwiaty bzu wykazują również działanie moczopędne, dlatego zalecane są w nadciśnieniu tętniczym, obrzękach, stanach zatrzymania wody w organizmie. Pektyny obecne w owocach działają przeczyszczająco oraz przeciwbólowe, stosowane są w bolesnym miesiączkowaniu, leczeniu migreny.

Gruszki

Gruszki, jako jedne z nielicznych owoców, zawierają jod – minerał pozytywnie wpływający na funkcjonowanie tarczycy. Ponadto na tle innych owoców wyróżniają się zawartością boru – pierwiastka wspomagającego pracę szarych komórek oraz poprawiającego możliwości koncentracji. Bor zapobiega również utracie wapnia z kości, w związku z tym gruszki, ale te dojrzałe, powinny jeść osoby narażone na osteoporozę.

Gruszki zawierają ok 60 kcal/100g.
Miękkie, dojrzałe gruszki pobudzają trawienie i zapobiegają zaparciom, jednak nie warto przesadzać: spożywane w większych ilościach gruszki mogą wywodować biegunkę. 

Maliny

Już w średniowieczu stosowano napary z liści malin oraz syropy i soki owocowe lecząc różnorakie bóle i schorzenia. Najczęściej używamy syropu z malin w przypadku przeziębienia. Maliny mają działanie przeciwgorączkowe i pobudzają gruczoły potowe. Pot, parując ze skóry powoduje obniżenie temperatury. 

Napary z liści malin działają przeciwbakteryjnie.
Mogą być stosowane w zapobieganiu wzrostowi Candida albicans, sprawcy infekcji pochwy i zespołu jelita drażliwego. Maliny, podobnie jak jeżyny i winogrona, zawierają również substancje spowalniające rozprzestrzenianie się raka.

Śliwki

Nie bez powodu po obfitej kolacji wigilijnej pije się kompot z suszu, albo je się namoczone suszone śliwki na zaparcia. Śliwki są doskonałym owocem regulującym trawienie. Dzięki dużej zawartości pektyn będących rodzajem błonnika, przyspieszają przemianę materii i usuwają z jelita grubego zalegające w nim treści. Dzięki temu zmniejszają ryzyko wystąpienia nowotworu jelita grubego. Te właściwości potwierdzone są naukowo, co dowodzi fakt, że wyciąg ze śliwek wykorzystywany jest do produkcji preparatów przeciw zaparciom. Odmiany o najlepszych właściwościach przeczyszczających to węgierki i renklody.

Świeże śliwki mają mało kalorii, tylko 45 kcal w 100 gramach świeżych owoców. Co innego śliwki suszone. Zawierają kilkakrotnie razy więcej błonnika i witaminy A, ale niestety są bardziej kaloryczne: 260 kcal w 100 gramach!

na co sezon w sierpniu

Kalarepa

Podobnie jak inne zielone warzywa liściaste, ma właściwości przeciwnowotworowe. Z badań opublikowanych przez chińskich naukowców w 2012 roku wynika, że kalarepa – razem z sałatą, kapustą, brokułami, jarmużem i kalafiorem – zmniejsza ryzyko zachorowania na raka piersi, a nawet pomaga pokonać chorobę i zmniejszyć ryzyko nawrotu.

Jest nisko kaloryczna: 27 kcal/100 g i zawiera mało węglowodanów, więc nawet cukrzycy mogą ją bez problemu podjadać. Najlepiej jest ją jeść na surowo, pokrojoną w paski jako przekąska.

Fasolka szparagowa

Jest niskokaloryczna: dostarcza jedynie 31 kcal/ 100 g.
Poza tym ma niski indeks glikemiczny i jest dobrym źródłem błonnika. Dzięki czemu na długi czas zapewnia uczucie sytości, zapobiegając podjadaniu między posiłkami. Tym samym może być bez obaw spożywana przez osoby walczące z nadmiarem kilogramów.

Jedna filiżanka zielonej fasolki szparagowej dostarcza nam 14,4 mg witaminy K (czyli ok. 20 % dziennego zapotrzebowania) oraz 4 % wapnia. Odpowiednie spożycie witaminy K poprawia stan kości, zwiększając absorpcję wapnia i zmniejszając wydalanie z nich tego pierwiastka. Badania dowodzą, że przyswajanie witamin i minerałów z pożywienia jest dużo skuteczniejsze niż ich suplementowanie.

Bób

Podobnie jak inne rośliny strączkowe, jest bogaty w białko ( 7g/100 g), a przy tym nie jest kaloryczny (76 kcal/100 g)
Bób dzięki dużej zawartości błonnika (szczególnie gdy je się go ze skórką), wiąże kwasy żółciowe w jelicie grubym, a tym samym obniża stężenie cholesterolu LDL we krwi. Z kolei dzięki dużej zawartości kwasu foliowego, może zapobiec wystąpieniu wad rozwojowych u płodu i wspomóc proces leczenia niedokrwistości. Ponadto bób ma niską zawartość sodu, jest bogaty w potas, żelazo i magnez.

Karczochy

Raczej mało popularne warzywo w Polsce, a szkoda, bo warto zainteresować się jego właściwościami.

Karczoch jest naturalnym lekiem hipolipemicznym, który zmniejsza stężenie lipidów w surowicy krwi. Pomaga on utrzymać właściwe stężenie cholesterolu w organizmie, a tym samym wspomaga leczenie lub zapobiega powstawaniu zmian miażdżycowych.

Według naukowców za obniżanie stężenia trójglicerydów i cholesterolu we krwi odpowiada cynaryna – główna substancja czynna karczochów. Cynaryna hamuje syntezę cholesterolu w wątrobie, przyspiesza proces usuwania trójglicerydów i cholesterolu wraz z żółcią oraz nasila proces przemiany cholesterolu do kwasów żółciowych. 

Ponadto, karczochy są niskokaloryczne (ok 47 kcal/100 g) i zawierają dużo inuliny, która pęczniejąc pod wpływem wody, zapewnia uczucie sytości. Ponadto jest prebiotykiem, czyli pokarmem odżywiającym nasze dobroczynne bakterie jelitowe.

Jakie są Wasze ulubione sezonowe warzywa i owoce w sierpniu?

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *