jak schudnąć
dbanie o siebie i rozwój,  trening

Jak schudnąć bez treningu i zmian w diecie?

Myśląc o odchudzaniu i aktywności, którą podejmujemy aby schudnąć, mamy zwykle na myśli treningi na siłowni, bieganie, orbitrek itp

A co jeśli powiem, że możemy chudnąć bez dodatkowych treningów, wykonując zwykłe czynności dnia codziennego?

Aktualnie ludzie dużą wagę przywiązują do zorganizowanych, zaplanowanych form aktywności, zapominając, że aktywność fizyczna, to wszystko to, co robimy na co dzień.

Kiedyś nie było klubów fitness, maszyn do ćwiczeń siłowych i ludzi otyłych było dużo mniej (o epidemii otyłości pisałam tutaj).
Czemu?

Bo wszyscy po prostu się ruszali!

Nie było aut, które woziły by nas pod same drzwi.
Nie było tylu urządzeń wykonujących domowe obowiązki za nas, a ruch był tak naturalny jak oddychanie.

Teraz możemy świadomie zwiększyć udział takich zwykłych czynności, sprawiając, że kalorie będą spalać się “przy okazji”.

I tutaj wkracza pojęcie NEAT.

NEAT, to spontaniczna termogeneza niezwiązana z treningiem (z ang. Non-exercise activity thermogenesis)
Chodzi tu głównie o ilość wykonywanych w ciągu dnia kroków, ale również ilość czasu spędzanego na stojąco, częste zmiany pozycji, czy nawet gestykulację !

Rodzaj wykonywanej pracy

✔️Największy wpływ na NEAT ma rodzaj wykonywanej pracy. Zupełnie inna aktywność ma np. programistka, która cały dzień jest przykuta do biurka, a pielęgniarka, która cały dzień jest w ruchu.

Ale weźmy dwie nauczycielki: jedna całą lekcję siedzi, tylko zmieniając slajdy, a druga całą lekcję chodzi po klasie i żywo gestykuluje. Myślę że różnica może być na poziomie ok 1000 kcal przy całym dniu pracy, zakładając podobne parametry ciała i wieku.

Spadek aktywności z wiekiem

✔️Kolejnym aspektem jest to, że z wiekiem spontaniczna aktywność spada.
Co ciekawe, kobiety zwykle wydatkują ok 150-250 kcal więcej związanych z ogólną aktywnością, niż mężczyźni, nie zależnie od grupy wiekowej (ogarnianie domu i dzieci).

Status społeczny

✔️Naszą aktywność warunkuje też status społeczny.
Jeżeli ktoś wszędzie przemieszcza się autem, a obowiązki domowe wykonują zatrudnieni do tego ludzie, lub maszyny (roboty samo odkurzające, zmywarki itp), wydatkowanie energii spada.
Im kraj bardziej rozwinięty, tym więcej siedzących miejsc pracy i środków na zakup maszyn, które nas wyręczają w obowiązkach. Tym samym wyższy procent ludzi otyłych.

Pora roku

✔️Kiedy robi się zimno i ponuro, raczej nie biegniemy w podskokach na spacer czy rower. Chcemy jak najszybciej schować się do ciepłego auta i do domku pod koc.

jak schudnąć

Jak więc zwiększyć ten magiczny NEAT i schudnąć bez treningu?

1. Zamiast siedzieć w pracy, możesz stać pracując przy wysokim pulpicie (stanie zużywa 3 razy więcej kalorii niż siedzenie), lub pracować siedząc na piłce.

2. Schody zamiast windy! Zapomnij, że istnieje coś takiego jak winda, i o ile nie idziesz z mega ciężkimi klamotami, zawsze wybieraj schody.

3. Rezygnuj z auta. Kiedy jest taka możliwość, przejdź się, zaparkuj dalej, może masz możliwość dojeżdżać rowerem do pracy?

4. Pilnuj ilości kroków w ciągu dnia. Postanów, że będziesz wyrabiać określoną ilość kroków (jeżeli 10 tys. jest nie wykonalne, spróbuj chociaż 5 tys). Jeżeli wieczorem widzisz że dużo jeszcze brakuje: przejdź się dookoła osiedla/domu.

5. Kiedy rozmawiasz przez telefon: chodź!
Gdy mam do wykonania jakiś telefon, ważną rozmowę do przeprowadzenia, zawsze chodzę, bo wtedy czuję się bardziej skoncentrowana i zmobilizowana.

6. Ustaw sobie powiadomienia w telefonie, żeby regularnie wstawać od komputera, rozprostować kości: po wodę, po kawę, do toalety, na parę słów do koleżanki.

7. Znajdź sobie hobby, które wymaga więcej aktywności niż np. czytanie książki. Prace w ogródku? Golf? Zwiedzanie miast?

8. Wprowadź rodzinne rytuały. Może gry wymagające trochę ruchu: twister, badminton?

9. Użyj sprzątania na swoją korzyść . Sama nie lubię porządków, ale jak pomyślę, że to przecież jest całkiem solidna aktywność, która pomaga schudnąć, to od razu lepiej mi się sprząta.

10. Bierz przykład z Włochów czy Hiszpanów, którzy dużo gestykulują. Oprócz tego że każdego dnia Twój NEAT będzie wyższy, może się okazać, że w ten sposób jesteś lepiej rozumiana i to co mówisz będzie ciekawsze.

11. Dłuższe spacery z psem. Wiem, że często wychodzi się z pupilem, żeby tylko jak najszybciej zrobił swoje. Idę o zakład, że pies będzie mega szczęśliwy z dłuższego spaceru, a Tobie wyjdzie to na dobre w kontekście aktywności.

Jak Ci się podoba to że możesz schudnąć bez wycieczek na siłownię czy katorżniczych diet?

Spróbuj wprowadzić te 11 punktów, a gwarantuję Ci że po nie długim czasie zobaczysz efekty!

komentarze 2

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *